”Vi fortolker ikke QUEENs musik, vi forsøger at gengive den med respekt,”
siger de, da UDSVING møder dem i forbindelse med en udsolgt koncert på Kulturværftet i Helsingør.
Originalerne har ikke besøgt os mange gange. Når QUEEN 29. maj spiller til Jelling Musikfestival, er det blot fjerde gang, de gæster Danmark. Efter koncerter i Brøndby Hallen i 1977 og Falkoner Teatret året efter skulle der gå 37 år, inden guitarist Brian May og trommeslager Roger Taylor spillede i Herning med American Idol-sangeren, Adam Lambert, som stedfortræder for Freddie Mercury.
The Show Must Go On, sang Mercury til allersidst kort inden sin død i 1991, og den opfordring har det danske tributeband, Queen Machine, efterlevet de seneste syv år.
Bandet blev dannet ud fra en fælles kærlighed til QUEEN og et ønske om at spille bandets musik for så mange mennesker som overhovedet muligt.
Men hvordan er det egentlig at stille sig op på en scene og spille ét andet bands sange – uden at fortolke og uden at bruge sine egne ord og akkorder til at underholde? Det og meget andet fortalte de til UDSVINGs Tom Mckenzie.
(Artiklen fortsætter under billedet)
Når man spiller i et tributeband bliver ens musik vel gennemanalyseret og sammenlignet med originalerne. Hvordan har I forholdt jer til det i udviklingen af jeres lyd?
Vi fortolker ikke Queens musik, vi forsøger at gengive den med respekt. Vi ser det som vores fornemste opgave at være ambassadører for Queens musik. Hvis vi med vores koncerter kan vække gode minder eller blot give publikum en fed QUEEN-oplevelse og introducere nye generationer for Queens musik, har vi gjort det, vi skulle. Vi forsøger hele tiden at optimere musikken, lyden og hele showet generelt for at komme så tæt på originalen som muligt.
Men er jeres show så skuespil eller ægte musik?
Det er selvfølgelig en blanding, og det skal det være, når man beskæftiger sig med QUEEN. I udgangspunktet er showet orkestreret fra start til slut, men der sker altid uventede ting undervejs i løbet af koncerterne, og man er nødt til at samarbejde med publikum, for at musikken for alvor kommer til at leve.
(Artiklen fortsætter under billedet)
Oplever I, at I bliver taget mindre seriøst end andre “originale” bands?
Vi møder konstant publikummer og arrangører, der, ligesom os, elsker Queens sange. Alt, hvad vi gør i Queen Machine, er med kærlighed og respekt til QUEEN-universet.
Hvordan sikrer I jeres levetid og nyhedsværdi, når der nu ikke bliver skrevet nye Queen-numre?
Det er ikke noget problem med QUEEN. Bagkataloget er enormt, og selvom vi spiller på ottende år, er der stadigvæk mange udødelige QUEEN-klassikere, som vi endnu ikke har beskæftiget os med. Det kommer! Med QUEEN er overliggeren, for hvordan showet kan udvikle sig, enormt høj! Til hvilke andre orkestre, som man kunne vælge at hylde, giver det mening for eksempel at slæbe 9 VOX AC30 guitarforstærkere, et harlekinternet spandexkostume og en overdådig kongekrone med på scenen, uden at det ville virke mærkeligt? Vi kan ikke komme på nogen!
(Artiklen fortsætter under billedet)
Hvad skal der til, når der planlægges en turné?
Alt den tid og penge vi råder over!
Kan I leve af at spille i Queen Machine, eller har I også andet arbejde, der skal passes?
Ja, det kunne vi godt, men vi laver alle sammen andet ved siden af. Nogle studerer og andre arbejder.
Hvor får I jeres kick? Hvad er det fedeste ved at være med
i Queen Machine?
Det er en blanding af to ting: Det ene er kammeratskabet på hele QM-holdet af musikere, teknikere, fotografer, bookere med flere. Det andet er de oplevelser, vi får gennem Queens musik sammen med publikum rundt omkring i verden.
Kunne der være flere penge i at spille i et tributeband frem for et band med egen musik?
Det kommer vel an på, hvor godt man gør sit arbejde…
UDSVING NR. 2 / PENGE
REDAKTION
Mulle Gregorius
Jacob Schrøder
Anton Gade-Nielsen
Tom McKenzie
Asker Bjørk
Amanda Hjernø
Anna Gregorius
Sofie My VanDijk Madsen
Sofie Hougaard Nielsen
Emil Lyders
Cille Gregorius
Simon Brix Justesen
Mikkel Poulsen
Rune Schlosser
Grethe Bendixen
Tommas Møller
Carsten Sherpa Eliasen
Marie Alkestrup
TAK TIL
Gisli Gislason
Mai Frederiksen
Mendoza
Peter Munck
v. Quaterback Entertainment
Lukas Wendt
Storm VanDijk Madsen
Michael Møller
Mic Jamshidi og HipHop Korpset
Kris Herman
ART DIRECTION/LAYOUT
KONTAKT
Udgives af: Smart Magazines
Ansvarshavende redaktør
Mulle Gregorius
T: 22 46 26 27
E: info@udsving.dk
Ansvarlig for salg og partner
Jacob Schrøder
T: 24 43 24 88
E: jsch@jehp.org
SOCIAL
IG: @udsvingmagazine
”Vi fortolker ikke QUEENs musik, vi forsøger at gengive den med respekt,”
siger de, da UDSVING møder dem i forbindelse med en udsolgt koncert på Kulturværftet i Helsingør.
Originalerne har ikke besøgt os mange gange. Når QUEEN 29. maj spiller til Jelling Musikfestival, er det blot fjerde gang, de gæster Danmark. Efter koncerter i Brøndby Hallen i 1977 og Falkoner Teatret året efter skulle der gå 37 år, inden guitarist Brian May og trommeslager Roger Taylor spillede i Herning med American Idol-sangeren, Adam Lambert, som stedfortræder for Freddie Mercury.
The Show Must Go On, sang Mercury til allersidst kort inden sin død i 1991, og den opfordring har det danske tributeband, Queen Machine, efterlevet de seneste syv år.
Bandet blev dannet ud fra en fælles kærlighed til QUEEN og et ønske om at spille bandets musik for så mange mennesker som overhovedet muligt.
Men hvordan er det egentlig at stille sig op på en scene og spille ét andet bands sange – uden at fortolke og uden at bruge sine egne ord og akkorder til at underholde? Det og meget andet fortalte de til UDSVINGs Tom Mckenzie.
(Artiklen fortsætter under billedet)
Når man spiller i et tributeband bliver ens musik vel gennem-analyseret og sammenlignet med originalerne. Hvordan har I forholdt jer til det i udviklingen af jeres lyd?
Vi fortolker ikke Queens musik, vi forsøger at gengive den med respekt. Vi ser det som vores fornemste opgave at være ambassadører for Queens musik. Hvis vi med vores koncerter kan vække gode minder eller blot give publikum en fed QUEEN-oplevelse og introducere nye generationer for Queens musik, har vi gjort det, vi skulle. Vi forsøger hele tiden at optimere musikken, lyden og hele showet generelt for at komme så tæt på originalen som muligt.
Men er jeres show så skuespil eller ægte musik?
Det er selvfølgelig en blanding, og det skal det være, når man beskæftiger sig med QUEEN. I udgangspunktet er showet orkestreret fra start til slut, men der sker altid uventede ting undervejs i løbet af koncerterne, og man er nødt til at samarbejde med publikum, for at musikken for alvor kommer til at leve.
(Artiklen fortsætter under billedet)
Oplever I, at I bliver taget mindre seriøst end andre “originale” bands?
Vi møder konstant publikummer og arrangører, der, ligesom os, elsker Queens sange. Alt, hvad vi gør i Queen Machine, er med kærlighed og respekt til QUEEN-universet.
Hvordan sikrer I jeres levetid og nyhedsværdi, når der nu ikke bliver skrevet nye Queen-numre?
Det er ikke noget problem med QUEEN. Bagkataloget er enormt, og selvom vi spiller på ottende år, er der stadigvæk mange udødelige QUEEN-klassikere, som vi endnu ikke har beskæftiget os med. Det kommer! Med QUEEN er overliggeren, for hvordan showet kan udvikle sig, enormt høj! Til hvilke andre orkestre, som man kunne vælge at hylde, giver det mening for eksempel at slæbe 9 VOX AC30 guitarforstærkere, et harlekinternet spandexkostume og en overdådig kongekrone med på scenen, uden at det ville virke mærkeligt? Vi kan ikke komme på nogen!
(Artiklen fortsætter under billedet)
Hvad skal der til, når der planlægges en turné?
Alt den tid og penge vi råder over!
Kan I leve af at spille i Queen Machine, eller har I også andet arbejde, der skal passes?
Ja, det kunne vi godt, men vi laver alle sammen andet ved siden af. Nogle studerer og andre arbejder.
Hvor får I jeres kick? Hvad er det fedeste ved at være med
i Queen Machine?
Det er en blanding af to ting: Det ene er kammeratskabet på hele QM-holdet af musikere, teknikere, fotografer, bookere med flere. Det andet er de oplevelser, vi får gennem Queens musik sammen med publikum rundt omkring i verden.
Kunne der være flere penge i at spille i et tributeband frem for et band med egen musik?
Det kommer vel an på, hvor godt man gør sit arbejde…
”Vi fortolker ikke QUEENs musik, vi forsøger at gengive den med respekt,”
siger de, da UDSVING møder dem i forbindelse med en udsolgt koncert på Kulturværftet i Helsingør.
Originalerne har ikke besøgt os mange gange. Når QUEEN 29. maj spiller til Jelling Musikfestival, er det blot fjerde gang, de gæster Danmark. Efter koncerter i Brøndby Hallen i 1977 og Falkoner Teatret året efter skulle der gå 37 år, inden guitarist Brian May og trommeslager Roger Taylor spillede i Herning med American Idol-sangeren, Adam Lambert, som stedfortræder for Freddie Mercury.
The Show Must Go On, sang Mercury til allersidst kort inden sin død i 1991, og den opfordring har det danske tributeband, Queen Machine, efterlevet de seneste syv år.
Bandet blev dannet ud fra en fælles kærlighed til QUEEN og et ønske om at spille bandets musik for så mange mennesker som overhovedet muligt.
Men hvordan er det egentlig at stille sig op på en scene og spille ét andet bands sange – uden at fortolke og uden at bruge sine egne ord og akkorder til at underholde? Det og meget andet fortalte de til UDSVINGs Tom Mckenzie.
(Artiklen fortsætter under billedet)
Når man spiller i et tributeband bliver ens musik vel gennemanalyseret og sammenlignet med originalerne. Hvordan har I forholdt jer til det i udviklingen af jeres lyd?
Vi fortolker ikke Queens musik, vi forsøger at gengive den med respekt. Vi ser det som vores fornemste opgave at være ambassadører for Queens musik. Hvis vi med vores koncerter kan vække gode minder eller blot give publikum en fed QUEEN-oplevelse og introducere nye generationer for Queens musik, har vi gjort det, vi skulle. Vi forsøger hele tiden at optimere musikken, lyden og hele showet generelt for at komme så tæt på originalen som muligt.
Men er jeres show så skuespil eller ægte musik?
Det er selvfølgelig en blanding, og det skal det være, når man beskæftiger sig med QUEEN. I udgangspunktet er showet orkestreret fra start til slut, men der sker altid uventede ting undervejs i løbet af koncerterne, og man er nødt til at samarbejde med publikum, for at musikken for alvor kommer til at leve.
(Artiklen fortsætter under billedet)
Oplever I, at I bliver taget mindre seriøst end andre “originale” bands?
Vi møder konstant publikummer og arrangører, der, ligesom os, elsker Queens sange. Alt, hvad vi gør i Queen Machine, er med kærlighed og respekt til QUEEN-universet.
Hvordan sikrer I jeres levetid og nyhedsværdi, når der nu ikke bliver skrevet nye Queen-numre?
Det er ikke noget problem med QUEEN. Bagkataloget er enormt, og selvom vi spiller på ottende år, er der stadigvæk mange udødelige QUEEN-klassikere, som vi endnu ikke har beskæftiget os med. Det kommer! Med QUEEN er overliggeren, for hvordan showet kan udvikle sig, enormt høj! Til hvilke andre orkestre, som man kunne vælge at hylde, giver det mening for eksempel at slæbe 9 VOX AC30 guitarforstærkere, et harlekinternet spandexkostume og en overdådig kongekrone med på scenen, uden at det ville virke mærkeligt? Vi kan ikke komme på nogen!
(Artiklen fortsætter under billedet)
Hvad skal der til, når der planlægges en turné?
Alt den tid og penge vi råder over!
Kan I leve af at spille i Queen Machine, eller har I også andet arbejde, der skal passes?
Ja, det kunne vi godt, men vi laver alle sammen andet ved siden af. Nogle studerer og andre arbejder.
Hvor får I jeres kick? Hvad er det fedeste ved at være med i Queen Machine?
Det er en blanding af to ting: Det ene er kammeratskabet på hele QM-holdet af musikere, teknikere, fotografer, bookere med flere. Det andet er de oplevelser, vi får gennem Queens musik sammen med publikum rundt omkring i verden.
Kunne der være flere penge i at spille i et tributeband frem for et band med egen musik?
Det kommer vel an på, hvor godt man gør sit arbejde…